Co udostępnisz, to zapomnisz

9 maja 2016, 10:58

Przekazanie informacji dalej (retweet) tworzy przeciążenie poznawcze, które utrudnia uczenie i zachowanie czegoś w pamięci - twierdzą naukowcy z Uniwersytetu Cornella i Uniwersytetu w Pekinie.



Utrudniają czy nie przeszkadzają?

28 października 2009, 10:18

W związku z ciągłymi postępami technologicznymi już jakiś czas temu wśród naukowców zajmujących się relacjami człowieka z komputerami pojawiło się pytanie, czy zbyt złożone obrazy mogą sabotować uczenie.


Struktury mózgu służące uczeniu się języka nie są specyficzne dla człowieka

30 stycznia 2018, 11:17

Wedle powszechnie panującej opinii ludzie uczą się języka wykorzystując w tym celu obszary mózgu służące specjalnie do tego celu. Jednak najnowsze badania sugerują, że nauka języka zachodzi w obszarach mózgu służących też innym celom, a struktury takie istnieją od dawna i są wcześniejsze od ludzi, dowiadujemy się z PNAS.


Wyciszony film nadal dźwięczy w głowie

10 maja 2010, 08:25

Wyciszone filmy, na których widać sceny kojarzone z dźwiękiem, np. osobę grającą na instrumencie, są przetwarzane przez ośrodki słuchowe mózgu.


Kiedy mówienie do siebie pomaga?

19 kwietnia 2012, 11:59

Czy mówienie do siebie podczas szukania różnych przedmiotów pomaga? Okazuje się, że tak, ale pod warunkiem, że są nam dobrze znane (Quarterly Journal of Experimental Psychology).


Można widzieć w 3D tylko jednym okiem

15 października 2013, 06:32

Badacze z University of St Andrews zademonstrowali, że wbrew powszechnemu mniemaniu, można widzieć w trójwymiarze za pomocą tylko jednego oka. Wystarczy patrzeć przez małą dziurkę.


To nie deficyt, tylko zmiana priorytetów?

13 lipca 2016, 10:29

Pojawiająca się we wczesnym wieku średnim niezdolność do zapamiętania szczegółów wydaje się wynikiem zmiany w zakresie informacji, na których mózg skupia się w czasie tworzenia i odtwarzania wspomnień, a nie spadku funkcjonowania poznawczego.


Stymulacja przezczaszkowa sprawia, że ćwiczenia nóg wydają się lżejsze

2 listopada 2016, 13:29

Przezczaszkowa stymulacja prądem stałym (ang. Transcranial Direct Current Stimulation, tDCS) sprawia, że gimnastyka nóg wydaje się łatwiejsza.


Znany jest szczęśliwszy

21 czerwca 2017, 13:25

Ludzie postrzegają znane twarze jako szczęśliwsze od nieznanych, nawet jeśli obiektywnie wyrażają one ten sam stopień tej samej emocji.


Przybliża się czy oddala?

9 września 2008, 11:03

Kiedy widzimy cień osoby maszerującej w mroku ulicą, ocena tego, czy ten ktoś zbliża się do nas, czy oddala, zależy od tego, czy jest to kobieta, czy mężczyzna (Current Biology).


Zostań Patronem

Od 2006 roku popularyzujemy naukę. Chcemy się rozwijać i dostarczać naszym Czytelnikom jeszcze więcej atrakcyjnych treści wysokiej jakości. Dlatego postanowiliśmy poprosić o wsparcie. Zostań naszym Patronem i pomóż nam rozwijać KopalnięWiedzy.

Patronite

Patroni KopalniWiedzy